Podnikatelský záměr
Před zahájením podnikání v jakémkoli oboru je potřeba mít jasno v tom, kdo jsme, kam chceme jít a jaké prostředky zvolíme k tomu, abychom se tam dostali. Podnikatelský záměr může být v základní myšlenkové formě u malých živnostníků až po mnohastránkovou dokumentaci v případě velkých firem. Měl by být srozumitelný, stručný a jasný, s orientací na budoucnost. S přiměřeným optimismem i pesimismem musí představit výhody produktu nebo služby a určit způsoby financování pomocí finančního plánu. Ten je důležitý pro posouzení rentability podnikatelského záměru jako celku. Současně je nutné provést analýzu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb.
Největší význam mezi silnými stránkami je přisuzován výjimečnosti. Profesionalita a flexibilita je od podnikatele samozřejmě očekávána po celou dobu podnikání, stejně jako důvěra. S tou je potíž v tom, že se dlouho a těžce buduje a velmi lehce ztrácí. Zákazník se k nespolehlivému podnikateli, ke kterému nemá důvěru, vracet nebude.
K slabým stránkám patří, zvláště v oborech, které vyžadují velké investice, nedostatek finančních prostředků do začátku. Další slabinou je neuskutečnitelnost záměru, je potřeba stanovovat si reálné cíle, které sice nebudou úplně výjimečné, ale plán se může podařit splnit. Podnikání může ohrozit i špatná kvalita zboží nebo nedostatky v jeho distribuci.
Ve světě podnikání je nekonečné množství různých příležitostí, které můžeme úspěšně vyměnit za peníze. Někdy stačí jen chodit po ulici s otevřenýma očima, vnímat realitu a dávat si věci do souvislostí. Vhodné je zvážit mezinárodní s obdobně zaměřenou firmou.
Asi největší hrozbou je konkurence. Nicméně i při velké konkurenci je možné se na trhu prosadit a úspěšně podnikat. Rovněž je potřeba vzít v úvahu, že na naše podnikání mohou mít vliv i skutečnosti, které nebylo možné předvídat a tedy ani se na ně připravit.